New Babylon
Kantoren, woningen en winkels
New Babylon maakt onderdeel uit van het imposante sleutelproject (NSP) Den Haag Nieuw Centraal; de ontwikkeling van het totale stationsgebied onder meer naar aanleiding van de komst van de HSL lijn en de Randstad Rail.
Het masterplan
Na meer dan 30 jaar was het bestaande Babylon complex toe aan een kwaliteitsinjectie. Het 'Masterplan Den Haag Nieuw Centraal' van februari 2003 bood de mogelijkheid voor een complete herontwikkeling van Babylon tot New Babylon.
Bestaande bouw omhelst door nieuwbouw
Het oude Babylon is totaal gerenoveerd en heeft de van functie van hotel en kantoor behouden. Het oude gebouw wordt als het ware 'omhelsd' door de nieuwbouw. Dit toont zich duidelijk op de hoek aan het Koningin Julianaplein, waar een nieuwe vleugel over het oude hotel heen is gebouwd. De staalconstructie van 525 ton (twee verdiepingen hoog) werd in één keer geplaatst; zij werd door twee kranen boven het hotel gehesen en is op deze wijze op de 4 kolommen geplaatst. Hierdoor is het hotel slechts twee weken gesloten geweest in plaats van een half jaar. Onder het complex van Babylon bevindt zich een tweelaagse parkeergarage die is gekoppeld aan een drielaagse ondergrondse garage onder het Anna van Buerenplein. Boven deze garage loopt een drukke tramlijn naar het station. Tijdens de aanleg van de garage reed de tram door over een tijdelijke brug over de bouwput.
Beperkte overlast omgeving
Het werk ligt in de binnenstad van Den Haag tussen het Den Haag Centraal Station, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de doorvoerroute Buizendenhoudseweg. Naast de aan- en afvoer naar het project was een goede afhandeling van het voet-, fiets-, auto- en busverkeer in het stationsgebied een logistieke uitdaging. De door de bouwcombinatie gekozen bouwmethodiek, waarbij veelal gebruik werd gemaakt van prefabelementen die vroeg en laat op de dag werden aangevoerd, waren gericht op het voorkomen van overlast voor de omgeving. De aanvoer van materialen en de bevoorrading vormde een grote uitdaging; voor de torens was een speciaal systeem bedacht waarbij de gevel elementen 's-avonds in containers werden aangevoerd. Vervolgens werd de gehele container bevestigd aan de klimsteiger zodat er overdaggeen logistieke bewegingen rond de bouwplaats nodig waren. Grote elementen zijn in de nacht aangevoerd om zo opstoppingen in de binnenstad van Den Haag te voorkomen.
Benieuwd naar het eindresultaat?
Bekijk bijgaande video voor een impressie van de werkzaamheden van start bouw tot oplevering.