FIRST Rotterdam
Kantoorgebouw
Bouwcombinatie
Bouwcombinatie FIRST, bestaande uit Boele & van Eesteren en Wessels Zeist, heeft kantoorgebouw FIRST Rotterdam gerealiseerd. Recht tegenover Rotterdam Centraal, op de meest prominente locatie van het Rotterdam Central District, markeert FIRST Rotterdam de entree naar de binnenstad.
Herontwikkeling Weenapoint
FIRST is een statement van grootstedelijke dynamiek; haar ca. 128 meter hoge toren vormt een highlight in de Rotterdamse skyline. De realisatie van deze blikvanger vormde in meerdere opzichten een uitdaging; bouwen op één van de drukste punten van de stad waar veel voetgangers passeren. Tevens was er beperkt tot geen ruimte voor een bouwplaats, waardoor alles ‘just in time’ geleverd en gerealiseerd moest worden.
Bouwcombinatie FIRST heeft de bouwtijd drastisch weten te verkorten door in het voortraject een alternatieve prefab constructie te bedenken. Hierdoor zijn er tijdens de realisatie grote voordelen in tijd en efficiency behaald. Ook is de gevel een belangrijk onderdeel van de stabiliteit gemaakt, waardoor er extra verhuurbaar oppervlak is ontstaan.
Herontwikkeling Weenapoint
De realisatie van FIRST Rotterdam is onderdeel van de eerste fase van de herontwikkeling van het Weenapoint te Rotterdam. Naast de nieuwbouw van FIRST is de bestaande Weenapoint-toren ingrijpend gerenoveerd. Het Koepelgebouw, een rijksmonument, heeft meer ruimte en groen om zich heen. De sculpturale wand van beeldhouwer Henry Moore aan het Weena is tijdelijk verplaatst geweest, maar heeft inmiddels weer prominente plek in de nieuwe gevel van het gebouw gekregen. Het totale gebied heeft een doordachte mix van stedelijke functies. In totaal omvat het circa 110.000 m² aan kantoorruimte, horeca, winkelvloeren, appartementen, een publiek binnenplein en parkeerfaciliteiten.
Prestigieuze Rotterdam Central District
De hoogwaardige en tijdloze architectuur van Architekten Cie past goed bij de ambities van het prestigieuze Rotterdam Central District: het vormen van een portal naar Europa. Vanaf 2012 is het Centraal Station immers uitgegroeid tot een ov-terminal op internationaal, nationaal en regionaal niveau. Met de HSL, Randstadrail, trein, metro, bus, tram en taxi. Een Europees zakencentrum waardig.
Feiten:
- Het gebouw bedraagt circa 54.000 m² BVO (bruto vloeroppervlak).
- De tweelaagse parkeerkelder bedraagt circa 7.400 kavel m² BVO (bruto vloeroppervlak).
- Hoogste punt circa 128 m boven maaiveld.