Voortgang mei t/m juli 2013
Graag praten we u bij over de afgelopen periode en willen we u informeren over de werkzaamheden van de aankomende drie maanden.
Heiwerkzaamheden
Het zal u niet ontgaan zijn dat de afgelopen maanden de heiwerkzaamheden in volle vaart hebben plaatsgevonden. Inmiddels zijn er circa 680 van de 750 palen geheid. Van de laatste 70 palen zijn er 20 palen van het type boorpaal. Bij de boorpalen wordt de stalen buis de grond in geschroefd. Daarna laat men een prefab beton paal in de stalen buis zakken. De overige ruimte wordt volgestort met beton. Vervolgens wordt de stalen buis de grond uitgetrokken en hergebruikt. De laatste 70 palen zullen de komende twee weken de grond in gaan. Het einde is dus in zicht.
Grondwerk
Wanneer het heiwerk gereed is, zal er gestart worden met het grondwerk. De bouwkuip wordt in twee lagen afgegraven. Na het afgraven van de eerste laag, de diepte van ongeveer een bouwlaag, wordt het eerste stempelraam geplaatst. Daarna wordt het tweede deel afgegraven, wederom de diepte van een bouwlaag, waarna het tweede stempelraam geplaatst wordt. Het stempelraam is een constructie van stalen buispalen die horizontaal in de dwarsrichting van de bouwkuip worden geplaatst. Deze constructie zorgt voor de stabiliteit van de damwanden. Het afgraven en het plaatsen van het stempelraam duurt tot ongeveer eind juli.
Betonwerk
Wanneer de bovenstaande werkzaamheden afgerond zijn, wordt er een start gemaakt aan het betonwerk. Als eerste zal de poer, gedeelte van de fundering, voor de torenkraan gemaakt worden. Hierover later meer.
Overkapping Weena
Veiligheid is uiterst belangrijk. Niet alleen op de bouwplaats, maar ook zeker voor de omgeving. Om die reden zal er medio juli een veiligheidsoverkapping over het Weena geplaatst worden. Deze overkapping is een stalen constructie met een geïsoleerd stalen dak. Mocht er een stuk gereedschap of materiaal vallen, wordt dit tegenhouden door de overkapping. Op deze wijze kan het Weena toegankelijk blijven voor alle weggebruikers. De overkapping wordt aan de binnenzijde voorzien van verlichting, zodat weggebruikers op een veilige wijze onder de overkapping door kunnen, zowel overdag als ’s nachts.