Zoeken

Voortgang januari t/m maart 2014

Graag informeren wij u over de werkzaamheden van de komende drie maanden.

Betonwerk
Het betonwerk van de poeren en funderingsbalken onder de keldervloer is inmiddels afgerond.

De eerste twee vloerdelen van kelderlaag -2 zijn zoals omschreven in brief omgeving (7a) gestort en gevlinderd. Als de complete -2 vloer is gestort en uitgehard kan de onderste laag van het stempelraam worden verwijderd. Door het stempelraam te verwijderen komt er ruimte vrij voor de start met het betonwerk van de -2 verdieping. Het betonwerk van de -2 vloer omvat het vervaardigen van de wanden, kernwanden en kolommen.

Als deze werkzaamheden gereed zijn, kan er worden gestart met de werkzaamheden van de -1 vloer.

Overkapping Weena

Omdat First direct naast openbaar terrein wordt gebouwd moet er rekening worden gehouden met de veiligheid buiten het bouwterrein. Om langsrijdend verkeer, voetgangers en fietsers van het Weena goed te kunnen beschermen tegen eventueel overlast van de bouw, zal er een veiligheidsoverkapping worden geplaatst over de parallelbaan. Deze constructie wordt geplaatst tussen de bouwplaats en de Weenatunnel. De overkapping wordt aan de binnenzijde voorzien van verlichting, op deze wijze kan het Weena toegankelijk blijven voor alle weggebruikers.

Voor deze werkzaamheden zal de parallelbaan van het Weena tijdelijk worden afgesloten. De werkzaamheden zullen voornamelijk ’s nachts plaatsvinden, zodat het Weena en de parallelbaan overdag in gebruik kunnen blijven. De details van de werkzaamheden kunt u teruglezen in brief omgeving 08.

Plaatsen torenkraan

Torenkraan 2 is vol in gebruik, deze kraan is nu circa 36 meter hoog. De kraan zal in drie stappen worden opgehoogd, namelijk 36 meter, 53 meter, 93 meter met als eindhoogte zo’n 140 meter. De voorbereidingen voor het plaatsen van torenkraan 1 aan de oostzijde van het gebouw zijn gerealiseerd. De kraanpoer, het fundament voor de torenkraan, is in meerdere etappes opgebouwd. De kraanvoet staat.

De torenkranen zullen op diverse plaatsen horizontaal worden gekoppeld aan het casco van de toren van het project. In eerste instantie zal de torenkraan 1 worden opgebouwd tot een hoogte van circa 75 meter, daarna wordt hij opgehoogd naar circa 111 meter om daarna een hoogte van circa 160 meter te bereiken.

Afsluiting Batavierenstraat en Diergaardesingel

Met brief omgeving 08 hebben wij u geïnformeerd over de afsluiting van een deel van de Batavierenstraat en een deel van de Diergaardesingel. De afsluiting houdt verband met het boren van vier grondwaterbronnen. In de toekomst zullen deze bronnen worden ingezet voor warmte- en koudeopslag in de bodem. Op termijn zal er vanaf deze bronnen leidingwerk worden gelegd naar de nieuwbouwlocatie First aan het Weena. Als de werkzaamheden zijn voltooid worden de grondwaterbronnen onder maaiveld afgewerkt en zal de locatie worden hersteld tot oorspronkelijke staat.

Op de hoogte blijven van project updates? Ontvang onze nieuws alerts in je mailbox!